Maak kennis met Harriet Constable

De instrumentalist Harriet Constable
De instrumentalist, Harriet Constable -  - 9789044938494
<p>De wees Anna Maria mag dan geen naam, bezit of familie hebben, maar ze heeft talent én ambitie. Haar hoop is gevestigd op haar vioolleraar, Antonio Vivaldi. Het duurt niet lang voor ze zijn sterpupil is. Maar het najagen van die ambitie zal alles wat ze liefheeft op de proef stellen. Vooral wanneer duidelijk wordt dat haar leraar Anna weliswaar zal leren wat hij weet – maar niet zonder iets terug te vragen…</p> <p>Geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Anna Maria della Pietà, een Venetiaans weesmeisje dat niet alleen Vivaldi’s beste leerling, maar ook zijn muze werd.</p> <p>‘Rijk gelaagd en barstensvol detail. Harriet Constable heeft haar hoofdpersoon echt tot leven gekust. Een betoverend epos over een vrouw met grootse dromen, in een tijd waarin er voor een weeskind weinig hoop bestond. Anna Maria is een personage dat je niet snel zult vergeten.’ <i>– The New York Journal of Books</i></p> <p>‘Een wervelwind van overweldigende, duizelingwekkende ambitie en kracht. Het ware verhaal van Anna Maria’s strijd om haar buitengewone talent te verwezenlijken is spectaculair beschreven – dit is historische fictie zoals het bedoeld is.’ – <i>Mail on Sunday</i></p> <p>‘Harriet Constable’s indrukwekkende debuut laat het Venetië van de achttiende eeuw kleurrijk tot leven komen. Ze vertelt niet alleen een verslavend verhaal over rivaliteit en ambitie – ze redt ook een geniale en onterecht vergeten vrouw uit de prullenmand van de geschiedenis.’ – <i>The Sunday Times</i>, Best Historical Fiction</p>
5,99

Geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Anna Maria della Pietà, een Venetiaans weesmeisje dat niet alleen Vivaldi’s beste leerling, maar ook zijn muze werd.

Exclusief interview Harriet Constable met Libris.nl over haar debuut De instrumentalist 

Welke rol speelt muziek in jouw leven? 

Iedereen in mijn familie is muzikaal. Ik speel piano en ik zing, mijn moeder is een klassiek geschoold muzikant, mijn vader heeft zichzelf piano leren spelen en mijn broertje is een geweldige saxofonist. Bij ons thuis was er altijd muziek – de klanken van Bach, Mozart en Vivaldi vormden het vaste achtergrondgeluid. Pas toen ik het onbekende verhaal van Anna Maria en haar weeszusjes ontdekte, begon Vivaldi’s muziek voor mij echt betekenis te krijgen. Ik begon anders te luisteren en hoorde niet alleen hem, maar ook de meisjes die vergeten waren.

Wat inspireerde je om juist het verhaal van Anna Maria te vertellen? 

Zonder een groep weesmeisjes, getekend door hun misvormingen of handicaps en voorbestemd om te verdrinken in de Venetiaanse kanalen, had Vivaldi nooit enkele van de beroemdste muziekstukken ter wereld kunnen componeren. Die gedachte greep me meteen. Hoe meer onderzoek ik deed, hoe vaker de naam van Anna Maria boven kwam drijven. Ze was cruciaal voor zijn werk, zijn favoriete leerling en overduidelijk een enorme inspiratiebron. Voor mij voelde Anna Maria als het symbool van de honderden bijzondere meisjes die Vivaldi heeft onderwezen. 

Welke passages in het boek vond je het meest uitdagend om te schrijven, en waarom? 

Toen ik zo’n 30.000 woorden had geschreven, besefte ik ineens dat mijn verhaal voor een groot deel draaide om de beleving van vioolspelen en het componeren van muziek. Twee dingen waar ik zelf totaal geen ervaring mee heb. Dat inzicht maakte me behoorlijk onzeker. Daarom besloot ik een soort geraamte van het verhaal te schrijven, waarin ik gaten in de tekst achterliet op de momenten dat Anna Maria iets nieuws moest leren of een specifieke emotie moest ervaren via de viool. Later heb ik die gaten opgevuld door componisten en musici te interviewen. 

Welke boodschap hoop je dat lezers meenemen na het lezen van dit verhaal? 

Een groep ongewenste meisjes, voorbestemd om te verdrinken in de Venetiaanse kanalen, hielp mee aan het creëren van enkele van de meest geliefde en beroemdste muziekstukken ter wereld. Ze deden ertoe. Ze lééfden. Ze waren buitengewoon. En als zij dat allemaal konden bereiken in een wereld die hen niet eens had willen laten bestaan – wat zou er dan allemaal mogelijk zijn voor jou, lezer? In jouw leven, op dit moment? 

Wat is je favoriete quote uit het boek? 

Als Anna Maria tegen zichzelf zegt: ‘Ik zal niet stilletjes verdwijnen in de afgrond.’ 

Welke auteurs zijn voor jou als schrijver inspirerend? 

Ik ben groot fan van Margaret Atwood, Maggie o’Farrel en Patrick Süskind.

Lees je zelf het liefst papieren boeken of e-books? 

Ik ga altijd voor een papieren exemplaar, zodat ik aantekeningen kan maken terwijl ik lees en mijn gedachten en ideeën overal kan neerkrabbelen - precies zoals mijn leraar Engels me ooit heeft geleerd. 

Hostname: pro-mbooks3